Abstract
This article looks for what activities young Colombians between 15 and 24 who neither study nor work (ninis) devote themselves to, and also discusses the use of their time. Specifically, gender differences were identified in major activities undertaken by both of them, emphasizing the time devoted to its implementation. To this end, the National Time Use Survey 2012-2013 was used. It was evident that there is a marked gender differentiation in the household roles by gender from an early age, since young female people are more concentrated in the work of unpaid household work and family, generating a generic polarization that increases inequality of opportunity in their present and future welfare.
References
Abdala, E. (2004). Formación y empleabilidad de jóvenes en América Latina. En M. Molpeceres (Ed.), Identidades y formación para el trabajo en los márgenes del sistema educativo: escenarios contradictorios en la garantía social (pp. 17-65). Montevideo: Centro Interamericano para el Desarrollo del Conocimiento en la Formación Profesional; OIT/Cinterfor.
Aguila, E., Mejía, N., Pérez, F., & Rivera, A. (2013). Pobreza y vulnerabilidad en México: El caso de los jóvenes que no estudian ni trabajan. Estudios económicos, 30(1), 3-49.
Aguirre, R., & Ferrari, F. (2013). Las encuestas sobre uso del tiempo y trabajo no remunerado en América Latina y el Caribe (Comisión Económica para América Latina y el Caribe –Cepal, Serie Asuntos de género No. 122). Recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/5851/S1420397_es.pdf
Aguirre, R., Garcia, C., & Carrasco, C.(2005). El tiempo, los tiempos, una vara de desigualdad (Cepal, Serie Mujer y Desarrollo No. 65) Santiago de Chile: Cepal.
Amarante, V., Filardo, V., Lasida, J., & Opertti, R. (2011). Jóvenes en tránsito. Oportunidades y obstáculos en las trayectorias hacia la vida adulta. Argentina: Rumbos.
Arceo-Gómez, E., & Campos-Vázquez, R. (2011). ¿Quiénes son los ninis en México? (El Colegio de México, Documento de trabajo, No. VIII-2011). Recuperado de http://cee.colmex.mx/documentos/documentos-de-trabajo/2011/dt20118.pdf
Banco Mundial. (2013). Youth employment programs. An Evaluation of World Bank and IFC Support. Washington D.C.: Autor.
Batthyány, K., Genta, N., & Tomassini, C. (2012). Mujeres jóvenes que cuidan pero no estudian ni trabajan en el mercado (Instituto Nacional de las Mujeres -Inmujeres, Argumentos que transforman No. 2). Recuperado de http://www.inmujeres.gub.uy/innovaportal/file/20568/1/argumentos_n2.pdf
Cession of rights: Once published, the printing and reproduction rights are from Universidad Sergio Arboleda. It is up to the publisher to allow the reproduction of the article.
CC License: The Journal provides open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research increases global knowledge sharing.
The contents of the journal Civilizar Ciencias Sociales y Humanas are under an international Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivativeWorks 4.0 licence.