Racism and discrimination in Afro-descendant communities in the Colombian South Pacific region
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

Racism
discrimination
Afro-descendants
social memories
South Pacific
Tumaco

How to Cite

Martínez Roa, O. G. (2022). Racism and discrimination in Afro-descendant communities in the Colombian South Pacific region. Civilizar, 22(42), e20220109. https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/20220109
 

PlumX

 

Abstract

This article proposes an approach to the social and political meanings of racism and inequalities in the memories of the Afro-descendant communities from the municipality of Tumaco —southern Colombia— in the period between the emergence of the ethnic-political movement of black communities in the Pacific (early 90s) and the arrival of armed actors and drug trafficking organizations (beginning of the XXI century). The theoretical approach adopted —critical ethnography— puts the testimonies of local leaders into dialogue with some exclusionary practices by the social actors who arrived to this territory during the studied period. The persistence of a multidimensional racism that heightens the social inequality conditions of these communities is observed.

https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/20220109
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Alonso, A. (2012). De la huella africana en Colombia. Hojas Universitarias, 66, 63-67.

Althusser, L. (2003). Ideología y aparatos ideológicos del Estado: Freud y Lacan. En S. Zizek (comp.), Ideología: un mapa de la cuestión (pp. 115-156). Fondo de Cultura Económica.

Arias Sanabria, C. A. (2015). Žižek, Slavoj. (2003). El sublime objeto de la ideología. Siglo XXI Editores. Universitas Philosophica, 32(65), 307-311. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uph32-65.rzoi

Barth, F. (1976). Los grupos étnicos y sus fronteras. Fondo de Cultura Económica.

Burgos Cantor, R. (2010). Rutas de libertad: 500 años de travesía. Pontificia Universidad Javeriana.

Capera, J. J. y Ñañez J. J. (2017). Una mirada crítica al concepto de dominación y racionalidad en el pensamiento de Max Weber. Analéctica, 3(21), 51-65.

Castro-Gómez, S. (2005). La hybris del punto cero: ciencia, raza e ilustración en la Nueva Granada. Pontificia Universidad Javeriana.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (Cepal). (2020). Afrodescendientes y la matriz de la desigualdad social en América Latina: retos para la inclusión. Documentos de Proyectos (LC/PUB.2020/14). En Otramérica (pp. 1-258).

De Granda Gutiérrez, G. (1971). Onomástica y procedencia africana de esclavos negros en las minas del sur de la Gobernación de Popayán: siglo XVIII. Revista Española de Antropología Americana, 6, 381-422.

Deleuze, G. y Guattari F. (1994). Micropolítica y segmentaridad. En Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia. Pretextos.

Duncan, Q. (2015). Raza, racismo e identidad: los postulados del racismo doctrinario en el debate actual. En Valero, S. M. y Campos A. (eds.), Identidades políticas en tiempos de la afrodescendencia: auto-identificación, ancestralidad, visibilidad y derechos. Corregidor.

Dussel, E. (1993). Europa, modernidad y eurocentrismo. Revista de Cultura Teológica, 4, 69-81. https://doi.org/10.19176/rct.v0i4.14105

Echeverri, Á. (1793). La Declaración de los derechos del hombre y del ciudadano, en traducción de Antonio Nariño [formato PDF]. https://www.cervantesvirtual.com/

Espinosa Bonilla, A. (2015). Racismo y derechos humanos en Colombia: avatares de las poblaciones afrocolombianas. Revista nuestrAmérica, 3(6), 81-96. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551956252007

González, J. A. (2014). De las razas históricas al racismo elegante: nuevas perspectivas para un debate humanístico urgente. Erebea: Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 4, 325-352. https://doi.org/10.33776/erebea.v0i4.2509

Gruzinski, S. (2000). El pensamiento mestizo. Paidós.

Laclau, E. y Mouffe, Ch. (2006). Más allá de la positividad de lo social: antagonismo y hegemonía. En Laclau, E. y Ch. Mouffe. Hegemonía y estrategia socialista (pp. 129-189). Fondo de Cultura Económica.

Lemke, T. (2017). Introducción a la biopolítica. Fondo de Cultura Económica.

Luna Penna, G. (2014). Trayectoria crítica del concepto de etnogénesis. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 24 (2), 167-179. https://doi.org/10.15443/RL2414

Maldonado-Torres, N. (2007). Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. En Castro-Gómez, S. y Grosfoguel, R. (eds.), El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 127-167). Siglo del Hombre Editores, Universidad Central - Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana - Instituto Pensar

Mantilla Pineda, B. (1995). Antonio Nariño, traductor de los derechos del hombre y del ciudadano. Estudios de Derecho, 54 (119), 185-212.

Martínez, S. y Dutra, D. (2018). Experiencias de racismo desde la inmigración Haitiana y Africana en Brasil. REMHU - Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, 26(53), 99-113. https://doi.org/10.1590/1980-85852503880005307

Maya Restrepo, L. A. (2009). Racismo institucional, violencia y políticas culturales. Legados coloniales y políticas de la diferencia en Colombia. Historia Crítica, 39E, 218-245. https://doi.org/10.7440/histcrit39E.2009.11

Mbembe, A. (2016). Crítica de la razón negra. Ned Ediciones, 25-82.

Olaya Requene, A. Y. (2018). Discursos y representaciones racistas hacia la región Pacífico y comunidades afrocolombianas. En R. C. Septien (ed.), Afrodescendencias: voces en resistencia (pp. 289-308). Clacso. https://doi.org/10.2307/j.ctvn96gn4.19

Oliva, M. E. (2020). Más acá de la negritud: negrismo y negredumbre como categorías de reconocimiento en la primera mitad del siglo XX latinoamericano. Revista CS, 30, 47-72. https://doi.org/10.18046/recs.i30.3515

Quijano, A. (2005). Colonialidad del poder; eurocentrismo y América Latina. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Restrepo, E. y Arias, J. (2010). Historizando raza: propuestas conceptuales y metodológicas. Emancipación crítica, 3, 45-64.

Restrepo, E. (2004). Hacia una etnografía del cultivo de la palma africana en Tumaco. Universitas Humanística, 58, 72-87.

Segura Castillo, Y. F. y Cerón Rengifo, C. P. (2019). Los colores de los negros: una mirada a la clasificación social entre estudiantes de Tumaco, Colombia. El Ágora USB, 19(2), 441-454. https://doi.org/10.21500/16578031.4396

Tovar Mora, J. A. (2009). El oscuro camino de la libertad: los esclavos en Colombia, 1821-1851. Ediciones Uniandes.

Vásquez-Padilla, D. H. (2019). ¿Somos conscientes del racismo? Cómo las categorías étnico-raciales, el color de la piel y el mestizaje inciden en el reconocimiento del racismo en Colombia. Sociedad y Economía, 36, 8-30. https://doi.org/10.25100/sye.v0i36.5932

Weber, M. (20144). Tipos de dominación. En Economía y sociedad (3.ª ed., pp. 422-528). Fondo de Cultura Económica.

Wieviorka, M. (2002). El racismo, una introducción. Plural Editores.

Wa Thiong’o, N. (2015). Descolonizar la mente. Penguin Random House.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Journal Civilizar: Social and Human Sciences

Downloads

Download data is not yet available.