Abstract
Currently, teacher training programs are called to reflect on the relevance of their curriculum and the pedagogical practices deployed by teacher-trainers around the development of digital skills, according to the challenges posed by the knowledge society. In this context, this research article aims to determine the dimensions that promote the development of digital skills among teachers in initial training phases. This is a quantitative field study conducted through the descriptive analysis method, which applies a questionnaire and factorial analysis as instruments to determine the variables of interest. The results are described based on four dimensions that explain digital skills: ICT appropriation (D1), educational methodology through ICT (D2), teacher training in ICT (D3), and attitudes towards ICT (D4). Our findings relate the dimensions that frame the knowledge society and the level of digital competence of trainee teachers. The factors that evaluate the favorable attitude towards ICT and the commitment to the development of good practices with the integration of technology are significantly appreciated. However, participating teachers expressed their difficulties for addressing the factors related to the planning and methodological implementation of evaluation processes mediated by ICT, since these factors require the articulation of the knowledge they teach with the application of ICT resources, which transforms content-focused practice towards practices that promote innovation and skills training.
References
Area, M. (2015). La alfabetización digital y la formación de la ciudadanía del siglo XXI. Revista Integra Educativa, 7(3), 21-33. https://bit.ly/3sXQL8t
Arras-Vota, A. M. D. G., Torres-Gastelú, C. A. y García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A. (2011). Competencias en Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) de los estudiantes universitarios. Revista Latina de Comunicación Social, 66, 1-26. https://doi.org/10.4185/RLCS-66-2011-927-130-152
Ball, D. L. y McDiarmid, W. (1990). The Subject-Matter Preparation of Teachers. En W. R. Houston (ed.), Handbook for research on teacher education. Macmillan.
Björk-Gudmundsdottir, G. y Hatlevik, O. E. (2018). Newly qualified teachers’ professional digital competence: implications for teacher education. European Journal of Teacher Education, 41(2), 214-231. http:// dx.doi.org/10.1080/02619768.2017.14 16085
Brun, M. (2011). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la formación inicial docente de América Latina. Cepal. https://bit.ly/3tCO62N
Cabero, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 1, 19-27. https://doi.org/10.51302/tce.2015.27
Cabero, J. (2017). La formación en la era digital: ambientes enriquecidos por la tecnología. Revista Gestión de la Innovación en Educación Superior, 2(2), 41-64. https://bit.ly/3vHi2xz
Carrera, F. X., Coiduras, J. Lázaro, J. L. y Pérez, F. (2019). La competencia digital docente: definición y formación del profesorado. En M. Gisbert, V. Esteve- González, y J.L. Lázaro-Cantabrana (eds.) ¿Cómo abordar la educación del futuro? Conceptualización, desarrollo y evaluación desde la competencia digital docente (pp. 59-78). Octaedro.
Cabero-Almenara, J. y Martínez-Gimeno, A. (2019). Las tecnologías de la información y comunicación y la formación inicial de los docentes: modelos y competencias digitales. Retos y Alternativas, 23(3), 247-268. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421
Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Barroso-Osuna, J. y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marcos de competencias digitales docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. Revista Caribeña de Investigación Educativa RECIE, 4(2), 137-158. http://dx.doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp137-158
Cenich, G., Araujo, S. y Santos, G. (2020). Conocimiento tecnológico pedagógico del contenido en la enseñanza de matemática en el ciclo superior de la escuela secundaria. Perfiles Educativos, 42(167), 53-67. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.167.59276
Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos. Revista Ciencias de la Educación, 19(33), 228-247. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/n33/art12.pdf
Cosi, A., Voltas, N., Lázaro- Cantabrana, J. L., Morales, P., Calvo, M., Molina, S. y Quiroga, M. A. (2020). Formative assessment at university through digital technology tools. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 164-183. http://dx.doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.9314
De Juanas-Oliva, A. y Lozano, M. P. F. (2008). Competencias y estrategias de aprendizaje. Reflexiones sobre el proceso de cambio en el EESS. Cuadernos de Trabajo Social, 21, 217-230. https://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/view/CUTS0808110217A
Escobar-Pérez, J. y Cuervo, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 27-36. https://bit.ly/3tEcLUG
Fernández-Márquez, E., Leiva-Olivencia, J. J. y López-Meneses, E. (2018). Competencias digitales en docentes de Educación Superior. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 213-231. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.12.558
Ferrari, A. (2012). Digital competence in practice: An analysis of frameworks. Joint Research Centre - Institute for Prospective Technological Studies (Comisión Europea). https://ifap.ru/library/book522.pdf
From, J. (2017). Pedagogical Digital Competence--Between Values, Knowledge and Skills. Higher Education Studies, 7(2), 43-50. https://doi.org/10.5539/hes.v7n2p43
García-Valcárcel, A. y Martín del Pozo, M. (2016). Análisis de las competencias digitales de los graduados en titulaciones de maestro. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2). https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.2.155
Gilster, P. (1997). Digital literacy. John Wiley.
Gisbert-Cervera, M., Espuny-Vidal, C. y González-Martínez, J. (2011). Incotic: una herramienta para la @utoevaluación diagnóstica de la competencia digital en la universidad. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(1), 75-90. https://www.redalyc.org/pdf/567/56717469006.pdf
Gisbert-Cervera, M., González-Martínez, J. y Esteve-Mon, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (RIITE), 0, 74-83. https://doi.org/10.6018/riite2016/257631
Gisbert, M. y Johnson, L. (2015). Educación y tecnología: nuevos escenarios de aprendizaje desde una visión transformadora. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(2), 1-14. http://dx.doi. org/10.7238/rusc.v12i2.2570
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. y Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis. Pearson Education.
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill.
Hernández, S., Arévalo, M. y Gamboa, A. (2016). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente en educación básica. Praxis y Saber, 7(14), 41-69. https://doi.org/10.19053/22160159.5217
Hosein, A., Ramanau, R. y Jones, C. (2010). Learning and Living Technologies: A Longitudinal Study of First Year Students’ Frequency and Competence in the Use of ICT. Learning Media and Technology, 35(4) 403-418. http://dx.doi.org/10.1080/17 439884.2010.529913
Ilomäki, L., Paavola, S., Lakkala, M. y Kantosalo, A. (2016). Digital competence–an emergent boundary concept for policy and educational research. Education and Information Technologies, 21(3), 655-679. http://dx.doi.org/10.1007/s10639-014-9346-4
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado. (2017). Marco de competencia digital. Ministerio de Educación, Ciencia y Deportes.
Janssen, J. y Stoyanov, S. (2012). Online consultation on experts’ views on digital competence. Institute for Prospective Technological Studies
Koehler, M. J., Mishra, P. y Cain, W. (2015). ¿Qué son los saberes tecnológicos y pedagógicos del contenido (TPACK)?. Virtualidad, Educación y Ciencia, 6(10), 9-23. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/11552/11983
Lázaro-Cantabrana, J. L., Gisbert-Cervera, M. y Silva-Quiroz, J. E. (2018). Una rúbrica para evaluar la competencia digital del profesor universitario en el contexto latinoamericano. Revista Electrónica de Tecnología Educativa Edutec, 63, 1-14. https://doi. org/10.21556/edutec.2018.63.1091
Lázaro-Cantabrana, J. L., Usart-Rodrígez, M. y Gisbert-Cervera, M. (2019). Assessing Teacher Digital Competence: the Construction of an Instrument for Measuring the Knowledge of Pre-Service Teachers. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 73-78. https://doi.org/10.7821/naer.2019.1.370
López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Fuentes-Cabrera, A. y Trujillo-Torres, J. M. (2019). Analytical competences of teachers in big data in the era of digitalized learning. Education Sciences, 9(3), 1-13. https://doi.org/10.3390/educsci9030177
Ministerio de Educación Nacional. (2017). Resolución 18583 por el cual se reglamentan las características específicas de calidad para el otorgamiento y renovación del registro calificado de los programas académicos de licenciatura. https://www.usbcali.edu.co/sites/default/files/resolucion_final_18583_de_2017deroga_2041.pdf
Molina-Ríos, J. A. y Salazar-Sierra, A. (2015). Lectura de textos impresos en formato digital: primeras aproximaciones de los docentes a la cultura digital en la universidad. Revista Zona Próxima, 22, 226-235.
https://doi.org/10.14482/zp.22.6064
Morales-Capilla, M., Trujillo-Torres, J. M. y Raso-Sánchez, F. (2015). Percepciones acerca de la integración de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Universidad. Revista de Medios y Educación Pixel-Bit, 46(1), 103-117. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.07
Núñez-Cortés, J. A. y Moreno-Núñez, A. (2017). Percepción de los estudiantes universitarios iberoamericanos sobre la competencia comunicativa y la alfabetización académica. Revista Zona Próxima, 26, 44-60. http://dx.doi.org/10.14482/zp.26.10212
Pérez, C. (2005). Métodos estadísticos avanzados con SPSS. Thomson.
Pozo-Sánchez, S., Fuentes-Cabrera, A., Domínguez-Campoy, N. y Belmonte, J. (2020). The level of digital competence in education professionals: The case of Spanish physical education teachers. Revista Zona Próxima, 33, 146-165. http://dx.doi.org/10.14482/zp.33.371.334
Pozos-Pérez, K.V. y Tejada-Fernández, J. (2018). Competencias digitales docentes en educación superior: niveles de dominio y necesidades formativas. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 59-87. http:// dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.712
Redecker, C. y Punie, Y. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. Joint Research Centre (Comisión Europea). https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC107466
Said-Hung, E., Arcila-Calderón, C. y Méndez-Barraza, J. (2011). Desarrollo de los cibermedios en Colombia. El Profesional de la Información, 20(1), 47-53. https://doi.org/10.3145/epi.2011.ene.06
Sánchez-Caballé, A., Gisbert-Cervera, M. y Esteve-Mon, F. M. (2020). The digital competence of university students: a systematic literature review. Revista de Psicologia, Ciències de l’Eduació i de l’Esport, 38(1), 63-74. https://doi.org/10.51698/aloma.2020.38.1.63-74
Unesco. (2018). Unesco ICT Competency Framework for Teachers. Unesco. https://www.gcedclearinghouse.org/sites/default/files/resources/190056eng.pdf
Usart-Rodríguez, M., Lázaro-Cantabrana, J.L. y Gisbert-Cervera, M. (2021). Validación de una herramienta para autoevaluar la competencia digital docente. Revista Educación XX1, 24(1). https://doi.org/10.5944/educxx1.27080
Van-Laar, E., van-Deursen, A. J., van-Dijk, J. A. y de Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in Human Behavior, 72, 577-588. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.03.010
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Journal Civilizar: Social and Human Sciences