Abstract
The present study describes and analyzes the development of links between sport, promotion of integration and social inclusion, and corporate image of the police institution, in the context of sports events between police, armed forces, institutions of higher education, and citizenship in recent years in Colombia. A descriptive research with a longitudinal design was carried out, using semi-structured interviews and referencing visits, focused on the role and impact that the National Police has through the use of sport as an element of integration, and considering the brand and image of the Police. The study shows that the promotion of sports practice and the establishment of strategic alliances between different entities are significant tools to promote human and social development, for integration and inclusion, and suggest actions to strengthen the corporate image and the achievement of institutional objectives that are pursued within the current national reality.
References
in banking sector. Banks and Bank Systems, 7(2), 106-115. Recuperado de https://
businessperspectives.org/journals/banks-and-bank-systems/issue-173/determinants-ofcause-
co-branding-success-a-study-of-consumers-attitudes-in-banking-sector
Alonso-Gonzalez, A., Diaz-Morales, A., & Peris-Ortiz, M. (2016). Enhancement of Entrepreneurship
in Colombian Universities: Competence Approach Plus Personalized Advice (CAPPA)
Model. In Education Tools for Entrepreneurship (pp. 101-112). Springer International
Publishing.
Alonso-Gonzalez, A., Palacios-Chacon, L. A., Rueda-Armengot, C., & Peris-Ortiz, M. (2017).
Collaborative Networks Between Colombian Universities and Population at Risk of Social
Exclusion: The Sergio Arboleda University Experience. In Social Entrepreneurship in Non-
Profit and Profit Sectors (pp. 65-72). Springer International Publishing.
Alonso-Gonzalez, A., Peris-Ortiz, M., & Mauri-Castello, J. (2017). Collaborative Networks Between
Corporate Universities, Customers, and SMEs: Integrating Strategy Towards Value
Creation. In Cooperative and Networking Strategies in Small Business (pp. 197-205). Springer
International Publishing.
Alonso-Gonzalez, A., Plata-Rugeles, D., Peris-Ortiz, M., & Rueda-Armengot, C. (2017).
Entrepreneurial Initiatives in Colombian Universities: The Innovation, Entrepreneurship
and Business Center of Sergio Arboleda University. In Entrepreneurial Universities (pp. 151-
163). Springer International Publishing.
Beck, U. (2007). La mirada cosmopolita o la guerra es la paz. Confines de Relaciones Internacionales
y Ciencia Política. 3(6):115-119.
Cagigal, J. M. (1985). Pedagogía del deporte como educación. Revista de Educación
Consejo de Europa (1992). European Sports Charter, Estrasburgo: Consejo de Europa.
Consejo de la Unión Europea (2013). Educación, juventud, cultura y deporte. Bruselas. Recuperado
de http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/educ/139721.
Constitución Política de Colombia, (1991). Artículo 52. Constitución Política. Recuperado de http://
www.constitucioncolombia.com/titulo-2/capitulo-2/articulo-52
Física. Renovación de teoría y práctica, nº 3, pp. 5-11.
Díaz, L., Torruco, U., Martínez, M. y Varela, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico.
Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167. Recuperado de http://www.redalyc.
org/pdf/3497/349733228009.pdf
Gutiérrez-Sanmartín, M , Carratalá-Deval, V., Guzmán-Luján, J. F. & Pablos-Abella, C. (2010).
Objetivos y manifestación de valores sociales y personales en el deporte juvenil según
deportistas, padres, entrenadores y gestore. Apunts. Educació Física i Esports, (101), 57.
Health Canada (1998). Improving the Health of Canadians through Active Living, Health Canada,
Ottawa.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ª Ed.). México:
McGraw Hill.
Herr, P. M., Farquhar, P. H., & Fazio, R. H. (1996). The impact of dominance and relatedness on brand
extensions. Journal of Consumer Psychology, 5, 135-159. Recuperado de http://faculty.psy.
ohio-state.edu/fazio/fazio/publications.php
Invamer Gallup. (2011). “Encuesta de percepción ciudadana sobre la calidad del servicio de la Policía
Nacional” [base de datos en línea], Bogotá. Recuperado de http://www.invamer.com.co/
[Julio de 2011].
Kovacheva, B. (2017). Inclusión Social. La Unión Europea y el Consejo de Europa. Recuperado de
http://pjp-eu.coe.int/en/web/youth-partnership/social-inclusion
Lalkaka, R. (1999). The Role of Sporting Goods Manufacture in Economic Development.
International Olympic Forum for Development - United Nations Development Programme.
Lopez-Cozar-Navarro, C., Priede-Bergamini, T., y Del Arco-Juan, J. (2015). La empresa social.
Experiencias innovadoras a través del deporte. REVESCO: Revista de estudios cooperativos.
(119):107-131.
Lozano-Mosquera, A., Cardozo-Pizarro, J. M., y Alonso-Gonzalez, A. (2017). Creación de normas
de competencia laboral con la Universidad Sergio Arboleda. Revista Especializada en
Tecnologías Transversales de la Organización. RETO, 4(4), 55-64.
Meizoso, P. & Blanco, M. (2013). El deporte como herramienta de inclusion social. Red nacional
actividad fisica y desarrollo humano - REDAF. 3(58).
Naciones Unidas (2003). Deporte para el desarrollo y la paz hacia el cumplimiento de los objetivos
de desarrollo del milenio. Informe del Grupo de Trabajo Interinstitucional de Naciones
Unidas, pp. 6-26.
Organización Internacional de Policía Criminal. (2013). Se inaugura en Colombia la Asamblea
General de INTERPOL, centrada en el futuro de la actividad policial. Recuperado de http://
www.interpol.int/es/Centro-de-prensa/Noticias/2013/PR130
Pimienta, R. (2000). Encuestas probabilísticas vs. no probabilísticas. Política y Cultura, 13, 263-276.
Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26701313
Salminen, Risto T. (2001) “Success factors of a reference visit – a single case study”, Journal of Business
& Industrial Marketing, 16(6), 487-507. doi: https://doi.org/10.1108/08858620110403086
Snyder, E., & Spreitzer, E. (1978). Social Aspects of Sport. New Jersey, Estados Unidos: Prentice-Hall,
Inc.
Trepat, D. (1995). La educación en valores a través de la iniciación deportiva. La iniciación deportiva
y el deporte escolar, 95-112.
Vallejo, R., y Finol, M. (2009). La triangulación como procedimiento de análisis para investigaciones
educativas. Revista electrónica de humanidades, educación y comunicación social, 7, 117-
133. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3063110
Vivar, C., McQueen, A., Whyte, D., y Canga, N. (2013). Primeros pasos en la investigación cualitativa:
desarrollo de una propuesta de investigación. Nurse Researcher, 14(3), 60-73. doi: http://
dx.doi.org/10.4321/S1132-12962013000300007