Corporate Social responsibility of Colombian Tobacco Industry: Is it a strategy?
PDF (Spanish)
Podcast (Spanish)

Keywords

Corporate Social Reponsibility
CSR
Tobacco control
Monitoring

How to Cite

Corporate Social responsibility of Colombian Tobacco Industry: Is it a strategy?. (2015). Civilizar, 15(29), 113-134. https://doi.org/10.22518/16578953.478

Abstract

This research focuses on Corporate Social Responsibility (CSR) by tobacco companies in order to answer whether these companies used CSR initiatives in Colombia as a strategy to enhance the corporate image and counter their bad reputation, as part of its strategy to prevent further advances in regulation. I used a qualitative data analysis to process the documents available on its official internet pages and major national media between 2008 and 2011. The most important conclusion is that the tobacco companies appear as a strategic partner in efforts for development of the country, with two possible objectives: to improve their image and gain influence in political processes. It is necessary to consider these strategies especially in light of the scope of the ban to sponsorship and promotion that the industry has.

PDF (Spanish)
Podcast (Spanish)

References

Aguilar, I. (2011). Algunas consideraciones sobre la responsabilidad social empresarial. Revista Civilizar de Empresa y Economía, 2(4), 133–137.

Alianza de BAT Colombia con un techo para mi país (03 de abril de 2010). El Tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-3905221

Ambientes laborales sanos (24 de marzo de 2010). El Tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-7471469

Argandoña, A. (2007a). La Responsabilidad Social de la empresa a la luz de la ética. IESE Business School (Documento de investigación No.708). Universidad de Navarra. Recuperado de http://www.iese.edu/research/pdfs/DI-0708.pdf

Argandoña, A. (2007b). Responsabilidad social de la empresa: ¿Qué modelo económico?. IESE Business School (Documento de investigación No.709). Recuperado de http://www.iese.edu/research/pdfs/DI-0709.pdf

Argandoña, A. (2007c). Responsabilidad social y creación de valor para el accionista: ¿Objetivos contrapuestos o complementarios? IESE Occasional Paper, 3(7), 1–13. Recuperado de http://www.iese.edu/research/pdfs/op-07-16.pdf

Aristóteles (2013). Ética nicomaquea. En A. Gómez, (Ed.). México: Editorial Porrúa.

Artuz. (24 de noviembre de 2011). A seis desmovilizados les cambió la vida gracias a nuevos minimercados. El Tiempo. Recuperado de http://m.eltiempo.com/colombia/barranquilla/a-seis-desmovilizados-les-cambi-la-vida-gracias-a-nuevos-minimer-cados/10820164

Asma, S., Bettcher, D. W., Samet, J., Palipudi, K. M., Giovino, G., Bialous, S., & Yach, D. (2009). Tobacco (Vol. 3). En R.Detels, R. Beaglehole, M. A. Lansang, & M. Gulliford (Eds.), Oxford Textbook of Public Health (5ht Ed.). Oxford University Press. doi: 10.1093/med/9780199218707.003.0075

Atusingwize, E., Lewis, S., & Langley, T. (2015). Economic evaluations of tobacco control mass media campaigns: a systematic review. Tobacco Control, 24(4), 320–327. doi: 10.1136/tobaccocontrol-2014-051579

British American Tobacco-[BAT]. Seguirá con salón de arte popular; Ley antitabaco no afectará su realización. (26 de julio de 2009). El Tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-5704949

British American Tobacco-[BAT]. (2010). Responsables por convicción. Recuperado de http://www.batcolombia.com/group/sites/BAT_87AF9V.nsf/vwPagesWebLive/DO87XHHJ?opendocument&SKN=1

British American Tabacco-[BAT]. Compra a Protabaco por US$452 millones. (26 de mayo de 2011). El Tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/economia/empresas/ARTICULO-WEB-NEW_NOTA_INTERIOR-9455604.html

British American Tobacco-[BAT]. (2011). Responsables por convicción. Recuperado de http://www.batcolombia.com/group/sites/BAT_87AF9V.nsf/vwPagesWebLive/DO87XHHJ?opendocument&SKN=1

British American Tobacco-[BAT]. (2011). El III Salón BAT de arte popular–Bicentenario de la Independencia premió a 7 artistas empíricos. Recuperado de http://www.fundacionbat.com.co./noticia.php?idnot=728

British American Tobacco-[BAT]. (2015). Bienvenido a British American Tobacco Colombia. Recuperado de http://www.batcolombia.com/

Cabalgata, concierto, toros y silletas son las actividades programadas para la fiesta de Sogamoso. (15 de julio de 2010). El Tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-7809233

Campaña contra el cigarrillo para menores de edad. (20 de octubre de 2008). El Tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-3146628

Carroll, A. (1999). Corporate Social Responsibility: Evolution of a Definitional Construct. Business & Society, 38(3), 268–295. doi: 10.1177/000765039903800303

Catecismo Iglesia católica [CIC]. (1992). Catecismo de la Iglesia católica. Madrid: Asociación de Editores Catecismo.

Chapman, S. (2004). Advocacy in action: extreme corporate makeover interruptus: denormalising tobacco industry corporate schmoozing. Tobacco Control, 13(4), 445–447. doi: 10.1136/tc.2004.010025

Cession of rights: Once published, the printing and reproduction rights are from Universidad Sergio Arboleda. It is up to the publisher to allow the reproduction of the article.

CC License: The Journal provides open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research increases global knowledge sharing.

The contents of the journal Civilizar Ciencias Sociales y Humanas are under an international Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivativeWorks 4.0 licence.