Abstract
The purpose of this study was to identify and analyse the association between the externalised behaviour of teenagers (aggression and breaking of rules) and parental practices (withdrawal of affection, rough treatment, and parental rejection). The study was carried out using a quantitative research approach, with an explanatory cross-sectional descriptive scope. The sample was made up of 493 school adolescents between the ages of 12 and 19, of which 49,5% were female and 50, 5% male. The results showed that the greatest predictor of externalizing behaviour is parental rejection with 0.046%. Likewise, an association was found between withdrawals of affection and aggressive behaviour in adolescence.
References
Antón, J., Seguí-Durán, D., Antón-Torre, L. y Barrera-Palacios, A. (2016). Relación entre estilos parentales, intensidad psicopatológica y tipo de sintomatología en una muestra clínica adolescente. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 32(2), 417-423. https://doi.org/10.6018/analesps.32.2.205061
Arias, W. (2013). Agresión y violencia en la adolescencia: la importancia de la familia. Avances en Psicología, 21(1), 23-34.
Blandón, L. y Jiménez, N. (2016). Factores asociados al comportamiento agresivo en estudiantes de secundaria de una institución educativa de la ciudad de Medellín, año 2016. [Tesis de grado, Universidad CES]. Redices. http://bdigital.ces.edu.co:8080/jspui/bitstream/10946/1325/1/Factores_Asociados_comportamiento_agresivo.pdf
Block, J. H. (1965). The child-rearing practices report (CRPR): a set of q items for the description of parental socialization attitudes and values. [Unpublished manuscript]. University of California at Berkeley. Institute of Human Development.
Cabrera, V. y Guevara, I. (2007). Relaciones familiares y ajuste psicológico: dos estudios en adolescentes de familias colombianas. Universidad de los Andes: Colombia.
Cabrera, V., Aya Gómez, V., Muñoz, D., Guevara, I. y Cano, A. M. (2016). Madres, padres y profesores como educadores de la resiliencia en niños colombianos. Psicología Escolar y Educacional, 20(3), 569-579. https://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201502031049
Clavijo, R., Palacios, M. D., Mora, C. y Villavicencio F. (2018). Percepción de aceptación y rechazo parental de los hijos y su relación con las características de los padres. Maskana, 9(1). https://doi.org/10.18537/mskn.09.01.01
Darling, N. y Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113(3), 487-496. https://doi.org/10.1037/0033-2909.113.3.487
García-Linares, M. C. y García-Moral, A. T. y Casanova-Arias, P. F. (2014). Prácticas educativas paternas que predicen la agresividad evaluada por distintos informantes. Revista Latinoamericana de Psicología, 46(3), 198-210. https://doi.org/10.1016/S0120-0534(14)70023-8
García, F., Serra, E., García, O. F., Martínez, I., y Cruise, E. (2019). A third emerging stage for the current digital society? Optimal parenting styles in Spain, the United States, Germany, and Brazil. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(2333), 1-20.
García, O. F., Fuentes, M. C., Gracia, E., Serra, E., y García, F. (2020). Parenting warmth and strictness across three generations: Parenting styles and psychosocial adjustment. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(7487), 1-18. https://doi.org/10.3390/ijerph17207487
Georgiou, S. N. y Symeou, M. (2018). Parenting Practices and the Development of Internalizing/ Externalizing Problems in Adolescence. En L. Benedetto and M. Ingrassia (Eds.). Parenting - Empirical Advances and Intervention Resources. IntechOpen, https://doi.org/10.5772/66985
Gracia, E., Lila, M. y Musitu, G. (2005). Rechazo parental y ajuste psicológico y social de los hijos. Salud mental, 28(2), 73-81. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252005000200073&lng=es&tlng=es.
Guevara, I.P., Cabrera, V.E. & Barrera, F. (2007). Factores Contextuales y Emociones Morales como Predictores del ajuste Psicológico en la Adolescencia.Universidad de los Andes, Colombia. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v6n2/v6n2a07.pdf
Giusti Díaz, B. (2014). Representaciones mentales del self y problemas de externalización en adolescentes entre 15 y 18 años [Tesis de grado]. Pontificia Universidad Católica del Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12404/5430
Lamborn, S. D., Mounts, N. S., Steinberg, L., y Dornbusch, S. M. (1991). Patterns of competence and adjustment among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent, and neglectful families. Child Development, 62, 1049-1065. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1991.tb01588.x
Liu, L. y Wang, M. (2018). Parental harsh discipline and adolescent problem behavior in China: Perceived normativeness as a moderator. Child Abuse and Neglect, 86, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2018.09.009.
Maccoby, E. E., y Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. En P. H. Mussen, Handbook of child psychology (Vol. 4, pp. 1-101). New York: Wiley.
Mayorga, C., Godoy, M., Riquelme, S., Ketterer, L. y Gálvez, J. (2016). Relación entre problemas de conducta en adolescentes y conflicto interparental en familias intactas y monoparentales. Revista Colombiana de Psicología, 25(1), 107-122. https://doi.org/10.15446/rcp.v25n1.48705
Ministerios de Salud y Protección Social. (2018). Política pública nacional de apoyo y fortalecimiento a las familias. Gobierno de Colombia. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/PS/politica-apoyo-fortalecimiento-familias.pdf
Milevsky, A. (2020). Relationships in transition: Maternal and paternal parenting styles and change in sibling dynamics during adolescence. European Journal of Developmental Psychology. https://doi.org/10.1080/17405629.2020.1865144
Moreno, J. H. y Chauta, L. C. (2012). Funcionalidad familiar, conductas externalizadas y rendimiento académico en un grupo de adolescentes de la ciudad de Bogotá. Psychologia: avances de la disciplina, 6(1), 155-166. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=297225770006
Navarro, I. y García-Villamisar, D. (2012). Sintomatología externalizante y rendimiento académico. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 657-666. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832342066
Neves, S., Faraco, A., Vieira, M., y Rubin, K. (2013). Externalizing and internalizing problems: Contributions of attachment and parental practices. Psicologia: Reflexão e Crítica, 26(3), 617-625. https://doi.org/10.1590/S0102-79722013000300022
Perez-Gramaje, A. F., García, O. F., Reyes, M., Serra, E., y García, F. (2020). Parenting styles and aggressive adolescents: Relationships with self-esteem and personal maladjustment. European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 12, 1-10. https://doi.org/10.5093/ejpalc2020a1
Pinquart, M., y Kauser, R. (2018). Do the associations of parenting styles with behavior problems and academic achievement vary by culture? Results from a meta-analysis. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 24, 75-100. https://doi.org/10.1037/cdp0000149
Queiroz, P., García, O. F., García, F., Zacares, J. J., y Camino, C. (2020). Self and nature: Parental socialization, self-esteem, and environmental values in Spanish adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(3732), 1-13. https://doi.org/10.3390/ijerph17103732
Riquelme, E., Rojas, A. & Jiménez, A. (2012). Equilibrio trabajo‐familia, apoyo familiar, autoeficacia parental y funcionamiento familiar percibidos por funcionarios públicos de Chile. Núcleo Básico de Revistas Científicas Argentinas del CONICET, 15(18), 203- 215. http://www.unse.edu.ar/trabajoysociedad/18%20JIMENEZ%20ET%20AL%20Equilibrio%20trabajo%20familia.pdf
Rodríguez Pérez, A. (2007). Principales modelos de socialización familiar. Foro de Educación, 5(9), 91-99. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=447544584007
Rodríguez Puentes, A. (2017). Problemas de conducta en adolescentes colombianos: Papel de los conflictos entre los padres, prácticas de crianza y estructura familiar. [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. Digibug. http://hdl.handle.net/10481/48598
Simons, R., Whitbeck, L., Conger, R. y Wu, C-i. (1991). Intergenerational transmission of harsh parenting. Developmental Psychology, 27(1), 159–171. https://doi.org/10.1037/0012-1649.27.1.159
Steinberg, L., Dornbusch, S. M., y Brown, B. B. (1992). Ethnic-differences in adolescent achievement: An ecological perspective. American Psychologist, 47, 723-729. https://doi.org/10.1037/0003-066X.47.6.723
Steinberg, L., Lamborn, S. D., Darling, N., Mounts, N. S., y Dornbusch, S. M. (1994). Over-Time changes in adjustment and competence among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent, and neglectful families. Child Development, 65, 754-770. https://doi.org/10.2307/1131416
Steinberg, L., y Morris, A. S. (2001). Adolescent development. Annual Review of Psychology, 52, 52-83. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.83
Torío S., Peña J. y Rodríguez M. (2008). Estilos educativos parentales: revisión bibliográfica y reformulación teórica. Universidad de Oviedo. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 20, 151-178. https://doi.org/10.14201/988
Vásquez, C. (2005) Las nuevas tipologías familiares y los malestares interrelacionales que se suscitan en ellas. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (14). https://www.redalyc.org/pdf/1942/194220381002.pdf
Wang, M. y Liu, Li. (2014). Parental harsh discipline in mainland China: prevalence, frequency, and coexistence. Child Abuse and Neglect, 38(6), 1128-1137. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2014.02.016
Yasmin, Shamima & Hossain, Afroza. (2014). Relation of parental rejection with self-esteem and life satisfaction of young adults. Dhaka University Journal of Biological Sciences
Yu, J. J. y Gamble, W. C. (2009). Adolescent relations with their mothers, siblings, and peers: an exploration of the roles of maternal and adolescent self-criticism. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 38(5), 672-683. https://doi.org/10.1080/15374410903103528.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Journal Civilizar: Social and Human Sciences