Abstract
This article shows the research results obtained through the application of the Dialogue Interstructuring Model in police education in Human Rights, for the development of generic skills necessary during the exercise of the police profession. Its methodology was based on the socio-critical paradigm, with a qualitative approach, through the case study design; the sample selection was given for convenience. The collection of information starts from the use of the In-Basket technique applied in two phases (pretest and posttest); With the results of the pretest, the initial diagnosis is made, from which six didactic sequences are built, preserving the opening, development and closing structure. In the pedagogical practice, observation and the field diary were used as data collection instruments. Once the thematic contents have been developed, a post-test application is carried out, evaluating the development of institutional competences by the students. Finally, it is evident that those who were educated through the Interstructuring Dialogue pedagogy (Experimental Group) obtained better performance than those educated through the Traditional Model (Control Group).
References
Aguirre, L. (2020). La pedagogía interestructurante dialogante y el modelo de aula invertida: en el diseño de una clase multimedia realizada para y por centennials del colegio Gimnasio Moderno. [Trabajo de grado, Licenciatura en Artes Plásticas y Visuales, Universidad Santo Tomás]. http://hdl.handle.net/11634/31611
Alvarado, L. y García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio-crítico. Revista Universitaria de Investigación, 9, (2), 187-202. https://www.redalyc.org/pdf/410/41011837011.pdf
Aparicio, J. (2018). La ideología de la Ponal de Colombia en los años 60 y 70. Ponal.
Arévalo, L. y Cardozo, D. (2019). Análisis del impacto de la gestión académica del programa de formación Técnico Profesional en Servicio de Policía. Ajustes educativos para lograr una actividad de policía efectiva. [Trabajo de grado, Maestría en Educación, Universidad de la Sabana].
Ávalos, C., Arbaiza, N. y Ajenjo, P. (2021). Calidad educativa y nuevas metodologías de enseñanza-aprendizaje: retos, necesidades y oportunidades para una visión disruptiva de la profesión docente. Innovaciones Educativas, 23(35), 117-130. https://doi.org/10.22458/ie.v23i35.3477
Azofeifa, J. (2016). Evolución conceptual e importancia de la andragogía para la optimización del alcance de los programas y proyectos académicos universitarios de desarrollo rural. Educare, 21, (1), 458-473. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.23
Barraks, C. (2010). U.S. Army War College.Strategic Leadership Primer (3.ª ed.). Untted
States Army War College. https://publications.armywarcollege.edu/pubs/3516.pdf
Caballero, E. y Cruz, A. (2019). Actitudes hacia la lectura y su relación con logros de aprendizaje en estudiantes de sexto grado de la Institución Educativa Emblemática “Zoila Amoretti de Odría”. [Trabajo de grado, Licenciatura en Educación Primaria, Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión].
Calduch, R. (2019). Métodos y técnicas de investigación en relaciones internacionales. [Trabajo de grado, Doctorado en Relaciones Internacionales, Universidad Complutense].
Carrera, C. y Marín, R. (2011). Modelo pedagógico para el desarrollo de competencias en educación superior. Actualidades Investigativas en Educación, 11, (1), 1-32. https://doi.org/10.15517/aie.v11i1.10183
Cepal (2019). Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. https://www.cepal.org/sites/ default/files/publication/files/40155/S1801141_es.pdf
Congreso de Colombia (1993, 12 de agosto). Ley 62 de 1993. Por la cual se expiden normas sobre la Ponal. Diario Oficial, (40987).
https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php?i=6943
Constitución Política de Colombia (1991). Artículo 218 [Capítulo 7] (2ª ed.). Legis.
Díaz, Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didactica. Universidad Autonoma Nacional de México [UNAM]. http://envia3.xoc.uam.mx/envia-2-7/beta/uploads/recursos/xYYzPtXmGJ7hZ9Ze_Guia_secuencias_didacticas_Angel_Diaz.pdf
Díaz, Á. (2013). Secuencias de aprendizaje. ¿Un problema del enfoque de competencias o un reencuentro con perspectivas didácticas? Revista de curriculum y formación del profesorado, 17 (3) 11-33. https://doi.org/10.6018/reifop.17.1.190531
Díaz, F. (2003). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje. REDIE, Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5, (2), 1-13.
http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S160740412003000200011
Escribano, A. y del Valle, Á. (2018). El aprendizaje basado en problemas (ABP). Una propuesta metodológica en educación superior. Narcea, S.A. Ediciones.
Flórez, N. y Forero, A. (2018). Transformación de las prácticas de aula a partir de la implementación del modelo la pedagogía dialogante en la Institución Agrícola Educativa Rural N.º 12 del corregimiento de Carraipía la Guajira. [Trabajo de Grado. Maestría en Pedagogía, Universidad de la Sabana].
https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/35248?show=full
Galván, A. y Siado, E. (2021). Educación tradicional: un modelo de enseñanza centrado en el estudiante. Cienciamatría, 7 (12), 962- 975.https://doi.org/10.35381/cm.v7i12.457
Hernández, A., Echeverri, A. y Cortés, L. (2021). Factores motivacionales que inciden en la elección de la carrera policial como patrullero de la Policía Nacional de Colombia. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 14(1),18-27.
https://doi.org/10.22335/rlct.v14i1.1519
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. Mc GrawHill.
Loeng, S. (2013). Eugen Rosenstock-Huessy an andragogical. Studies in Continuing Education, 35 (2) 241-253.
https://doi.org/10.1080/0158037X.2012.749850
Martínez, C. (2017). Convivencia dialogante, una propuesta pedagógica de inclusión y permanencia para los niños, niñas y adolescentes desvinculados de los grupos armados al margen de la ley. [Tesis de Maestría en Investigación Social Interdisciplinaria, Universidad Distrital Francisco José de Caldas].
http://hdl.handle.net/11349/5265
Martínez, J. (2006). Ensayo sobre la investigación de los delitos menores por los cuerpos de policía local. Valencia. Generalitat Valenciana.
Martínez, L. (2007). La observación y el diario de campo en la definición de investigación. Revista Perfiles Libertadores, 4 (80), 73-80.
Ministerio de Defensa (2021). Política de educación para la fuerza pública 2021-2026. Bogotá. MIndefensa.
Obermann, C. (2018). Assessment Center. Springer Gabler.
Observatorio del Direccionamiento del Talento Humano (2021). Policías capturados vigencia 2019-2021. Ponal.
Pimienta, J. (2012). Estrategias de enseñanza-aprendizaje. Pearson
Policía Nacional de Colombia [Ponal] (2007). Proyecto educativo institucional. Imprenta Nacional de Colombia.
Policía Nacional de Colombia [Ponal] (2013). Potenciación del conocimiento y formación policial. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.
Policía Nacional de Colombia [Ponal] (2019). Resolución N.º 03948 del 17/09/2019 “Por la cual se expide el Manual del sistema de gestión integral de la Ponal y se deroga una resolución”. https://www.policia.gov.co/normatividad-politicas/politica-calidad
Serrano, O. (2021). Estructura curricular para la formación inicial de policías de base en Colombia, análisis del programa técnico profesional en servicio de policía [Trabajo de grado, Doctorado en Educación y Sociedad, Universidad de la Salle]. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1058&context=doct_educacion_sociedad
Tobón, S., Pimienta, J. y García, J. (2010). Secuencia didácticas-aprendizaje y evaluación de competencias. Prentice Hall.
Villegas, L. (2017). Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería [ACOFI]. https://acofipapers.org/index.php/eiei/article/view/464
Zabala, A. (2008). La práctica educativa. Cómo enseñar. Graó
Zubiría, J. (2002). Los modelos pedagógicos.Hacia una pedagogía dialogante. Géminis.
Zubiría, M. y Zubiría, J. (1987). Fundamentos de pedagogía conceptual, una propuesta curricular para la enseñanza de las ciencias sociales para pensar. Plaza & James Editores.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Civilizar