Abstract
The peoples traditionally known in historiography as barbarians arrived in Europe in various waves between the 4th and 13th centuries. This article aims to demonstrate that the decisive factor for the integration and civilization of the diverse peoples who entered the Empire was Christianity, and that Rome would not have had the capacity to absorb them on its own. To support this, we will examine certain characteristics of Rome's expansion and the intrinsic principles of Christianity that enabled it to civilize the invaders.
References
Plinio. Historia Naturalis.
Biblia Vulgata Latina, traducida al español por Felipe Scio de S. Miguel en 12 tomos. Oficina Joseph y Thomás Orga. Valencia, 1793.
Sexti Pompeo Festi. De Verborum Significatione quae supersunt cum Pauli Epitome, emendata et anotata a Carolo Odofredo Mullero. Libraria Weidmanniana, Leipzig, 1839.
P. Ovidii. Nasonis Fastorum Libri. P. Richard Milliken and son. Dublin, 1833.
Anónimo sobre asuntos militares. Introducción, edición, traducción y comentario de Álvaro Sánchez-Ostiz. EUNSA. Pamplona, 2004.
Veyne, P. El sueño de Constantino. El fin del Imperio pagano y el nacimiento del mundo moderno. Paidós. Barcelona, 2008. Brown, P. Through the eye of a needle. Wealth, the fall of Rome, and the making of christianity in the West, 350-550 AD. Princeton University Press. Woodstock, 2012.
Adamo Contzen. Politicorum libri decem in quibus de perfectae reipubl. form… X. Soc. Ies. Editio Secunda Ioannis Kinckii, Bibliopola Coloniensis. 1629.
S. León Magno. Sermo IV. Migne Patrologia Latina, t. 54.
S. Hipólito. Refutatio omnium hæresum. Migne Patrologia Graeca, t. 16.
Roger S. Bagnall. “Missing females in Roman Egypt”. Scripta Classica Israelica, vol. XVI 1997, pp. 121-138.
J. Carcopino. La vida cotidiana en Roma en el apogeo del Imperio. Hachette. Buenos Aires, 1984.
Marcia Guttentag, Paul F. Secord. Too many women? The sex ratio question. Sage Publications. Beverly Hills, 1983.
Joachim Jeremias. Jerusalén en tiempos de Jesús. Ediciones Cristiandad. Madrid, 1980.
J. Jeremias. Jerusalén en tiempos de Jesús.
J. Jeremias. Jerusalén en tiempos de Jesús.
The Authorised Daily Prayer Book. Trad. S. Singer. Bloch Publishing Company. New York, 1915.
S. Agustín, S. Confesiones. Biblioteca de Autores Cristianos (BAC).
Kriegel, Hhermann y OsenBrüggen. Cuerpo del Derecho Civil Romano. III Novelas. Barcelona, 1898.
Liber Iudiciorum. Ley IX. Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado. Madrid, 2015.
Recopilación de las ordenanzas de Sevilla, título de los tejedores de lino y lana. Juan Varela de Salamanca. Sevilla, 1527.
S. Agustín. De bono coniugale. PL, t. 40.
Caesar. De bello Gallico. Trad. José Goya Muniáin y Manuel Balbuena. Ediciones Orbis. Barcelona, 1986.
Flavio Josefo. Los siete libros de Flavio Josefo los cuales contienen las guerras de los judíos y la destrucción de Jerusalén y del templo. Trad. Juan Martín Cordero. Madrid, 1657.
Cornelius Tacitus. Historiarum libri. (Cornelio Tácito. Libros de las historias. Trad. Joaquín Soler. Institución Fernando el Católico (C.S.I.C.). Excma. Diputación de Zaragoza, 2015).
Didascalia et Constitutiones apostolorum. Ed. Funk. Libraria Ferdinandi Schoeningh. Paderborn, 1805.
Ambrosiaster. Comentario de la Epístola a los Colosenses. Migne Patrologia Latina, t. 17.
S. Agustín. La ciudad de Dios. BAC. Madrid, 1958.
S. Ambrosio. Epístola LXIII, 112. Migne Patrologia Latina, t. 16.
S. Ambrosio. De Joseph Patriarcha, IV. Migne. Patrologia Latina, t. 14.
Gregorius Magnus. Expositio Moralis in Beatum Job. Migne Patrologia Latina, t. 76.
Denzinger Schönmetzer. Enchiridion Symbolorum in lingua latina. 1854.
Ernst Diehl. Inscriptiones latinae christiana veteres. Weidmann. Berlín, 1925.
Gregorius Magnus. Dialogi. Migne Patrologia Latina, t. 77.
Anónimo sobre asuntos militares. EUNSA. Pamplona, 2004.
Artemidoro. La interpretación de los sueños. Trad. Elisa Ruiz García. Gredos. Madrid, 2008.
Emilio Albertario.. Studi di Diritto Romano. Volume V. Antonio Giuffrè Editor. Milano, 1937.
Tertuliano. Apología contra los gentiles. Trad. Fr. D. Pedro Manero. D. Benito Cano. Madrid, 1789.
Testamentum Domini Nostri Jesu Christi nunc primula edidit, latine reddidit et illustravit Ignatius Ephraim II Rahmani Patriarcha Antiochenus Syrorum. Moguntiae, Sumptibus Francisci Kirchheim. 1899.
S. Juan Crisóstomo. Comentario a la 2ª Epístola a los Tesalonicenses. Homilía V. PG, t. 494.
Georg Ratzinger. Geschichte der kirchlichen Armenpflege. Herder. Freiburg im Breisgau, 1884.
Joseph Ratzinger. La fraternidad de los cristianos. Sígueme. Salamanca, 2004.
Minucius Felix. Octavius. Comentado por J. P. Waltzing. Desclée de Brouwer et cie. Bruges, 1909.
S. Agustín. La ciudad de Dios. BAC. Madrid, 1958.
S. León Magno. Sermo 12, De Passione. Migne Patrologia Latina, t. 54.
Thietmari Merseburguensis. “Episcopi Chronicon”. En Scriptores Rerum Germanicarum in usum scholarum ex Monumentis Germaniae Historicis recusii. Ed. Hahnian Librero. Hannover, 1868.
Ebonis Vita Ottonis Episcopi Barbergensis. Ed. Philipus Jaffé. Berolini, 1869.
Monumenta Poloniae Vaticana 3, nº 10.(5-6).
The Book of the Icelanders. The Story of the Conversion. Viking Society for Northen Research. London, 2006.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Civilizar