Legal practices as a means of access to the administration of justice by citizens
PDF (Spanish)

Keywords

legal practices
Access to justice
Lawyer
Ethics
Social commitment
Responsibility

How to Cite

Legal practices as a means of access to the administration of justice by citizens. (2021). Civilizar, 21(41), 45-56. https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2021.2a04

Abstract

This article has as its main objective to offer a theorization, from a pedagogical perspective, that exposes the most relevant competencies that must be developed by students who carry out legal practices in the different undergraduate legal programs.
To this end, a methodological strategy is assumed based on the academic and work experience of advisors, teachers and administrative members that make part of the legal office, as well as in a critical, bibliographic, documentary review. We also applied methods such as content analysis and observation.
There are several aspects related to professional practices based on the social commitment of the professional, moving on to the importance of ethics, continuing to the relationship between the teaching of law and the access to the administration of justice. From a critical review of judicial practices, the text highlights the work of legal offices and conciliation centers in teaching strategies such as legal clinics, conciliations, and high-impact litigation. We conclude by showing the importance of research studies carried out by legal offices and a brief description of the active teaching method and/or case study, added to some conclusions of this academic work. This work does not question the teaching of law in classrooms, but, precisely, provides a look at the implementation of the curricular duty reflected in the student litigation practice.

PDF (Spanish)

References

Bernal, D. y Muñoz, C. (2014). La educación, si no es pensamiento y autocrítica, no es educación: entrevista a Guillermo Hoyos Vásquez. Democratia Nova, 4, 23-32. https://doi.org/10.18041/2256-2729/demo_nova.3.2014.4583

Bunk, G. (1994). La transformación de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesional de la RFA. Revista Europea de Formación Profesional, 1, 8-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=131116

Calle, R. (2015). El método del caso como estrategia metodológica, una alternativa para mejorar la enseñanza y aprendizaje del derecho administrativo boliviano, en tercer año de la carrera de derecho en la UMSA [tesis de maestría, Universidad Mayor de San Andrés]. RI-UMSA. https://repositorio.umsa.bo/handle/123456789/14135

Campoverde, A., Campoverde, L. y Suqui, G. (2017). Estrategias y métodos para potenciar las competencias cognitivas y profesionales en la enseñanza del derecho. Universidad y Sociedad, 9(5), 130-137. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/722

Congreso de Colombia. (2000, 12 de junio). Ley 583 de 2000. Por la cual se modifican los artículos 30 y 9 del Decreto 196 de 1971. Diario Oficial, 44.042. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/base-doc/ley_0583_2000.html

Congreso de Colombia (2001, 5 de enero. Ley 640 de 2001. Por la cual se modifican normas relativas a la conciliación. Diario Oficial, 44.303. https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=6059

Congreso de Colombia (2007, 22 de enero). Ley 1123. Por la cual se establece el Código Disciplina¬rio del Abogado. Diario Oficial, 46.519. http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.as¬p?id=1674464

Congreso de Colombia (2012, 12 de julio). Ley 1564 de 2012. Por medio de la cual se expide el Código General del Proceso. Diario Oficial, 48.489. http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/1683572

Congreso de Colombia (2019, 25 de mayo). Ley 1955 de 2019. Por la cual se expide el Plan Nacional de De¬sarrollo 2018-2022. Diario Oficial, 50.964. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1955_2019.html

Consiliatura de la Universidad Libre (2002, 4 de di¬ciembre). Acuerdo 11 de 2002. https://comunicaciones.unilibre.edu.co/wp-content/uploads/2020/12/Re¬glamento-consultorio-jur%c3%8ddico.pdf

Constitución Política de Colombia 1991 (1991). https://pdba.georgetown.edu/Constitutions/Colombia/colombia91.pdf

Correa, L. (2008). Litigio de alto impacto: estrategias al¬ternativas para enseñar y ejercer el derecho. Opi¬nión Jurídica, 7(14), 147-162. https://revistas.udem.edu.co/index.php/opinion/article/view/161/145

Corte Constitucional, Sala Plena. (2017, 22 de febrero). Sentencia C-110/17. [MP: Alberto Rojas Ríos]. https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2017/C-110-17.htm

Cortina, A. (2000). El sentido de las profesiones. En A. Cortina y J. Conill, El sentido de las profesio¬nes (pp. 13-28). Verbo Divino. https://pepm-sal.infd.edu.ar/sitio/wp-content/uploads/2020/07/A.Cortina-El-Sentido-de-las-Profesiones-Texto-obli¬gatorio.pdf

Courtis, C. (2007). La educación clínica como práctica transformadora. https://www.ucursos.cl/derecho/2012/1/D170A0635/8/material_docente/bajar?id_material=421734

Dupret, B. (s. f.). Pluralismo jurídico, pluralidad de leyes y prácticas jurídicas: teorías, críticas y reespecifi¬cación praxiológica. https://red.pucp.edu.pe/ridei/files/2012/09/120917.pdf

Esteban, F. y Buxarrais, M. (2004). El aprendizaje ético y la formación universitaria más allá de la casualidad. Teoría de la Educación, 16, 91-108. https://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/3074/3107

Freire, P. (1994). Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. Olho d’Água.

Hernández, J. y García, J. (2010). La aplicación del método del caso a la docencia en historia de la empresa [ponencia]. Congreso Internacional IX Encuentro de Didáctica de la Historia Económica, Toledo, España. https://www.aehe.es/wp-content/uploads/2010/09/hernandez1.pdf

Illera, M. (2017). Relación de la teoría y la práctica en la enseñanza del derecho. Revista Espacios, 38(45), 20. https://www.revistaespacios.com/a17v38n45/a17v38n45p20.pdf

Langdell, C. (1990). Selection of Cases on the Law of Contracts: With References and Citations. Prepared for Use as a Textbook in Harvard Law School. The Lawbook Exchange.

Leal, Y., Rodríguez, C., León, A., Villamizar, Y. y Rodríguez, M. (2018). Integración social de la población víctima del conflicto armado en el asentamiento humano La Fortaleza, ubicado en el anillo vial occidental de la ciudad de San José de Cúcuta, Colombia. Saber, Ciencia y Libertad, 13(2), 50-64. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n2.4610

León, A., Rodríguez, C. y Leal, Y. (2017). Análisis a la integración local caso La Fortaleza. Advocatus, 14(28), 17-34. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/advocatus/article/view/888/688

Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa: síntesis conceptual. Revista de Investigación en Psicología, 9(1), 123-146. https://doi.org/10.15381/rinvp.v9i1.4033

Martínez, M., Buxarrais, M. y Bara, F. (2002). La universidad como espacio de aprendizaje ético. Revista Iberoamericana de Educación, 29, 17-43. https://doi.org/10.35362/rie290949

Ortega y Gasset, J. (2001). Misión de la universidad (edición de Raúl J. A. Palma). http://www.esi2.us.es/~fabio/mision.pdf

Palacios, M., Atariguana, G. y Suqui, G. (2017). Desarrollo de competencias en el estudiante de jurisprudencia de la Universidad Técnica de Machala. Revista Conrado, 13(60), 133-139. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/585

Presidencia de Colombia (1971, 12 de febrero). Decreto-ley 196 de 1971. Por el cual se dicta el estatuto del ejercicio de la abogacía. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=92330

Presidencia de Colombia (1971, 9 de junio). Decreto 1137 de 1971. Por el cual se reglamenta el Decreto-ley 196 de 1971. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=92995

Presidencia de Colombia. (1977, 1 de abril). Decreto 765 de 1977. Por el cual se reglamentan los artículos 30, 31 y 32 del Decreto-ley 196 de 1971, y se regula la prestación de servicio profesional para optar al título de abogado. http://www.suinjuriscol.gov.co/viewDocument.asp?id=1161656

Presidencia de Colombia. (2013, 27 de agosto). Decreto 1829 de 2013. Por el cual se reglamentan algunas disposiciones de las leyes 23 de 1991, 446 de 1998, 640 de 2001 y 1563 de 2012. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=54362

Presidencia de Colombia. (2015, 26 de mayo). Decreto 1069. Por medio del cual se expide el Decreto Único Reglamentario del Sector Justicia y del Derecho. http://www.suinjuriscol.gov.co/viewDocument.asp?id=30019870

Puig, J. (1996). La construcción de la personalidad moral. Paidós.

Ricardo, R. (2004). Teoría, práctica y aprendizaje profesional. Educación y educadores, 7, 137-156. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83400710

Ricoeur, P. (2015). El conflicto de las interpretaciones. Fondo de Cultura Económica.

Sandoval, C. (2002). Investigación cualitativa. Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior (Icfes). https://panel.inkuba.com/sites/2/archivos/manualcolombiacualitativo.pdf

Zuleta, E. (2010). Educación y democracia: un campo de combate. Hombre Nuevo Editores.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Journal Civilizar: Social and Human Sciences