Abstract
The aim of this study is to propose innovative pedagogical strategies for the teachinglearning processes with a Neurolearning and Neuroeducation base for the programs in the Education Faculty in the Corporation Colombian University Adventist. This article has a qualitative and documentary approach. For the search, review and analysis of the literature, we applied a matrix with a protocol to regulate the research. As a result of the study, we observed from the neuroeducation perspective that currently in classroom, education demands a qualify teacher training to accelerate changes in teaching practice and to link acording to neuroscientific contributions with pedagogical approach. This investigation concludes that this new tendency breaks with the traditional model of the professor, and constitutes him/her as a neuroeducator. Applying the Neuroscience strategies to Neuroeducation favors teaching and it can obtained better results in the acquisition, retention and application of student learning process.
Retraction Note: "The Editors have retracted this article because do not fulfill the editorial protocol of peer review process".
References
Barrera, M. L., & Donolo, D. (2009). Neurociencias y su importancia en contextos de aprendizaje. Revista Digital Universitaria, 10(4), 2-18.
Béjar, M. (2014). Una mirada sobre la Educación, Neuroeducación. Padres y Maestros, (355), 49-52. doi: https://doi.org/10.14422/pym.v0i355.2622
Caicedo, H. (2012). Neuroaprendizaje una propuesta educativa. Bogotá: Ediciones de la U.
Campos, A. L. (2010a). Neuroeducación. uniendo las nuerociencias y la educación en la búsqueda del desarrollo humano. La educaciòn. Organización de los Estados Americanos. Revista Digital., 1-14.
Campos, A. L. (2010b). Uniendo las Neurociencias y la Educación en la Busqueda del Desarrollo Humano. Recuperado de http://www.educoea.org/portal/La_Educacion_Digital/laeducacion_143/articles/neuroeducacion.pdf
Campos., A. L. (2017). Enfoques de enseñanza basados en el aprendizaje. Bogotá: Ediciones de La U.
Castillo, S., & Cabrerizo, J. (2006). Evaluación educativa y promoción escolar. Madrid: Pearson-Prentice Hall.
Caro, M. A., Rodríguez, A., Calero, C., Fernández, E., & Piattini, M. (2015). Análisis y revisión de la literatura en el contexto de proyectos de fin de carrera: Una propuesta. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/251671565_Analisis_y_revision_de_la_literatura_en_el_contexto_de_proyectos_de_fin_de_carrera_Una_propuesta
Cerda, H. (2005). Los elementos de la investigación. Bogotá: El Búho. Recuperado de http://www.uca.edu.ar/uca/common/grupo18/files/Neuroeducaci-n_en_el_aula_-.pdf
Eusebio, C., Cobián, M., & Cazón, M. R. (2008). Congreso Internacional de Psicopedagogía. Recuperado de http://www.uca.edu.ar/uca/common/grupo18/files/Neuroeducaci-n_en_el_aula_-.pdf
Forés, A., & Ligioiz, M. (2009). Descubrir la neurodidáctica: aprender desde, en y para la vida. Barcelona, España: Editorial UOC.
Franco, S. J. (2013). Educación basada en el cerebro. Med UNAB, 16(1), 34-38.
Fuenmayor, G., & Villasmil, Y. (2008). La percepción, la atención y la memoria como procesos cognitivos utilizados para la comprensión textual. Revista de Artes y Humanidades Única, 9(22), 187-202.
Galeano, M. (2004). Estrategias de investigación socio cualitativa. El giro en la mirada. Medellín: La Carreta Editores.
Gastón I. (2007). Neurodidáctica Aprender Desarrollando el Cerebro. Chile: Académicos Entorno Universitario.
García Carrasco, J. (2015). Neurociencia, aprendizaje y educación. En M. R. Buxarrais y M. Martínez (Eds.), Retos educativos para el siglo XXI: autonomía, responsabilidad, neurociencia y aprendizaje (pp. 119-154). Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L.
Gil, R. L. (21 de junio de 2015). Neuroeducación, un nuevo paradigma educativo. El nuevo diario. Recuperado de https://www.elnuevodiario.com.ni/opinion/362850-neuroeducacion-nuevo-paradigma-educativo/
Goleman D. (2006). Inteligencia Social. España: Editorial Kairos. doi: https://doi.org/10.5211/iys.1.article3
Goleman D. (2009). Inteligencia Emocional. España: Editorial Kairos.
Izaguirre, M. (2017). Neuroproceso de la enseñanza y aprendizaje. Bogotá: Alfaomega
Jensen, E. (2016). Cómo dinamizar el cerebro. En E. Jensen, S. Feinstein, P. Nevills (Eds.), Neurociencia educativa (pp. 179-188). Madrid: Narcea.
Junta Andalucía. (2017). MOOC Neurodidáctica. Escuela tradicional-Escuela Neurodidáctica. Andalucia: Autor.
Kandel, E., & Jessel T. (2012). Principles of Neuronal Sciencie. Estados Unidos: Mc Graw Hill.
Mora, F. (2011). Educar con Cerebro. Recuperado de http://www.ub.edu/geneticaclasses/davidbueno/Articles_de_divulgacio_i_opinio/Altres/Neuroeducacion-QUO.pdf.
Mora, F (2013). Neuroeducación. Estados Unidos: Casa del libro.
Morales, M. (2015a). Visión contextual Neurociencia y aprendizaje. México: UNAM
Morales, M. (2015b). Las bondades del cerebro para su aplicación en el aula. En M. Morales, & H. Burgos (Eds.), Descubriendo un cerebro que aprende en el aula (p. 19). Santiago de Chile: Editorial Universidad Santiago de Chile- USACH.
Loja, M. (2015). Neuroaprendizaje en el aula. Ecuador: ERIM
Lupón, M., Quevedo, Ll., & Torrens, A. (2009) Procesos Cognitivos básicos. Recuperado de https://ocw.upc.edu/sites/all/modules/ocw/estadistiques/download.php?file=370508/2012/1/54662/tema_4.__procesos_cognitivos_basicos-5313.pdf
Ortíz, A. (2015). Neuroeducación. ¿Cómo aprende el cerebro humano y cómo deberían enseñar los docentes? Bogotá: ediciones de la U.
Pherez, G. A., Riasco, W., Agudelo, J. D., & Carabalí, W. (2009). Factores asociados a los docentes que predicen el rendimiento académico de los alumnos de educación basica y media del sistema educativo en Colombia en el año 2009 [Tesis de pregrado]. Chillán, Chile: Universidad Adventista de Chile.
Paniagua G., M. N. (2013). Neurodidáctica: Una nueva forma de hacer educación. Fides et Ratio, 6(6), 72-77.
Palomar, M. (2017). ¿Qué aporta la Neurociencias al mundo del aprendizaje? España: ISEP.
Reyes F. (2012). Paradigmas y enfoques de la investigación científica. En, Conocer y decidir. Perú: IESPP CREA.
Rotger, M. (2017). Neurociencias y neuroaprendizajes: las emociones y el aprendizaje. Nivelar estados emocionales y crear un aula con cerebro. Cordoba, Argentina: Editorial Brujas.
Saavedra, M. D. (2001). Aprendizaje Basado en el Cerebro. Revista de Psicología de la Universidad de Chile, 10(1), 140-150. doi: https://doi.org/10.5354/0719-0581.2001.18559
Scaddan, M. (2014). Cómo aquietar y serenar el cerebro. En E. Jensen, S. Feinstein, P. Nevills, A. Norfleet James, M. Scaddan, R. Sylwester, & M. Tate, Neurociencia educativa: mente, cerebro y educación (pp. 155-158). Madrid: Narcea Ediciones.
Soto, C. (2016), Relación entre las Prácticas Pedagógicas y las Neurociencias. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Tate, M. (2016). Cómo estimular el cerebro. En E. Jensen, S. Feinstein, P. Nevills, A. Norfleet James, M. Scaddan, R. Sylwester, & M. Tate (Eds.), Neurociencia educativa: mente, cerebro y educación (pp. 159-164). Madrid: Narcea Ediciones.
Tobón, S., Pimienta, J. H., & García, J. A. (2010). Secuencia didácticas: Aprendizaje y evaluación de competencias. Naucalpan de Juárez, México: Prentice Hall- Pearson.
Vargas, A. Y. (2015). Neuroeducación en la formación docente. Fortaleciendo la dimensión personal del educador hacia el desarrollo integral del educando. Recuperado de https://ux.edu.mx/wp-content/uploads/8-NEUROEDUCACION-EN-LA-FORMACION-DOCENTE.-FORTALECIENDO-LA-DIMENSION-PERSONAL-DEL-EDUCADOR-HACIA-EL-DESARROLLO-INTEGRAL-DEL-EDUCANDO.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.