Abstract
Peace has an enormous value to society; however, history has taught us that it is not easy to achieve. A change is needed to carry out this peacebuilding project. This article started from the premise that change must begin in the people themselves in order to spread to the whole society. We recognize this change in what the Christian tradition calls penance. It involves a process that includes acceptance of being a sinner, sincere recognition of one’s faults, and willingness to accept spiritual therapy or spiritual medicine. Man cannot heal himself but needs divine grace.
References
Agustín de Hipona (2015). Sermones (3.º). Madrid, España: Biblioteca de autores cristianos.
Ambrosio de Milán. (1993). La penitencia. Madrid, España: Editorial Ciudad Nueva.
Atanasio de Alejandría. (1997). Sobre la encarnación del Verbo 54. Madrid, España: Ciudad Nueva.
Burt, X. D. (2006). Paz en Diccionario de san Agustín. San Agustín a través del tiempo. Burgos: Monte Carmelo, pp. 1009-1014.
Chialà, S., & Chremaschi, L. (2002) Giovanni Climaco e il Sinai: atti del IX Convegno internazionale di spiritualità ortodossa, sezione bizantina, 16-18 settembre 2001. Bose, Italia: Edizioni Qiqajon, Comunità di Bose.
Diccionario Clave (2012). Diccionario de uso del español (9ª. Ed.). Madrid, España: Ediciones SM. p. 1481.
Diccionario teológico enciclopédico (1995). Navarra, España: Verbo Divino.
Didaché (Doctrina apostolorum), Epístola del Pseudo-Bernabé (1992). Madrid, España: Ciudad Nueva.
Esser, H. (1990), Pobre (πτωχός) en Diccionario teológico del Nuevo Testamento Vol. II, Salamanca, España: Ediciones Sígueme.
Fitzerald, A. (2001) Diccionario de san Agustín (San Agustín a través de tiempo). Burgo: Monte Carmelo.
Gerardi, R. (1995). Penitencia. En Diccionario teológico enciclopédico. Navarra, España: Verbo Divino.
Gregorio de Nacianzo (2015). Discursos I-XV. Madrid: Ciudad Nueva, Fuentes Patrísticas.
Gross, J. (2002). The Divinization of the Christian according to the Greek Fathers, A§ C Press.
Hamman, A (1992). Limosna en Diccionario Patrístico y de la antigüedad cristiana, Salamanca: Ediciones Sígueme. pp. 1276-1277.
Ignacio de Antioquía. (1991). Cartas. Madrid, España: Ciudad Nueva.
Juan Clímaco (1989). La Santa Escala. Buenos Aires, Argentina: Lumen.
Juan Crisóstomo (1997). La verdadera conversión. Madrid, España: Editorial ciudad nueva.
Lampe, G. W. H. (1969). A Patristic Greek Lexicon. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press.
Rahner, K. (1964). La penitenza della Chiesa. Roma, Italia: Edizioni Paoline.
Regnault, L. (2008). Il deserto parla. Vite nascoste in Dio e aperte al prossimo. Bose, Italia: Edizioni Qiqajon.
Romanides, J. (2002). The Ancestral Sin. Brookline: Zephyr Publishing.
Rousseau, P. (1994). Basil of Caesarea. Berkeley, United States: University of California Press.
Sofronio de Jerusalén. (2004). La vida de nuestra santa madre María de Egipto. Guatemala: Monasterio ortodoxo Lavra Mambré.
Tamayo, J. J. (Ed.) (2005). Nuevo diccionario de Teología. Editorial Trotta.
The Saying of the Desert Fathers. (1984). The Alphabetical Collection, Kalamazoo, United States: Cisterian Publications.
Trapè, A. (1992). Pecado Original. En Diccionario Patrístico y de la antigüedad cristiana, Institutum Patristicum Augustinianum, Salamanca, España: Ediciones Sígueme.
Ward, B. (1993).Donne del Deserto.Bose, Italia: Edizioni Qiqajon.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2019 Journal Civilizar: Social and Human Sciences