Abstract
This review article is the result of research on public policy, educational management and teacher training in Colombia. For its development, some concepts in which education policy is framed and the relevance that it has in the educational processes carried out in the country are described. Likewise, the concepts that have been established from different perspectives for public policy, educational management, teacher training, the relationship that these concepts have with the being and the duty to be, and the challenges of teacher training in relation to the approaches of educational policies are presented. From this, it can be concluded that education policies must be created on the principle of transversality, from which they take each of the important elements to provide a quality education that directly contributes to the development and resolution of social problems.
References
Altamirano, A. (2013). Observaciones paleopatológicas a la tesis de bachiller de Julio Tello. Arqueología y Sociedad. (26), 71-90.
Arias, J., Ceballos, R., Otálvaro, B. y Martínez, L. (2015). La participación ciudadana en la implementación de las políticas educativas en Colombia. Cuadernos de Administración Universidad el Valle, 31(53), 130-139.
Betancourt, E. (2002). La gestión educativa ante la violencia intrafamiliar en estudiantes de básica primaria del sector oficial, [Tesis de Maestría, Facultad de Educación Universidad de la Salle]. http://hdl.handle.net/10185/14792.
Carnoy, M. (2005). La búsqueda de la igualdad a través de las políticas educativas: Alcances y limitaciones. Revista Electrónica Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 3(2), 1-14.
Comisión Económica para América Latina. (2019). La Agenda 2030 y los objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. CEPAL
Congreso de la República de Colombia. (1975). Ley 43 de 1975. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=288
Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115, Por la cual se expide la ley general de educación.
Constitución Política de Colombia. (1991). Art. 67 de julio de 1991. (Colombia).
Dimaté, C. (s.f.). La política educativa en Colombia: coalición y cambio. Universidad Externado de Colombia.
Fernández González, N. (2014). Rizvi, J. y Lingard, F. (2013). Políticas educativas en un mundo globalizado. Morata: Madrid. Journal of Supranational Policies of Education, 2, 157-159.
Gahona, S. (2008). La persona humana, el valor central de la educación. Shopia. (5), 151-159. https://doi.org/10.17163/soph.n5.2008.06
Graglia, A. (2004). Políticas públicas: Fases y fallas como proceso de satisfacción social. Publicada por la Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, de la Universidad Católica de Córdoba, Córdoba, República Argentina.
Mancebo, M. E. (2001). La larga marcha de una reforma exitosa. De la formulación a la implementación de políticas educativas. Revista Esfera. 5(1), 23-29.
Meirieu, A. (2004). En la escuela hoy. Editorial Octaedro.
Ministerio de Educación Nacional. (2003). Decreto 20525. http://www.meduca.gob.pa/sites/default/files/DECRETO%20525%20COMUNIDAD%20EDUCATIVA%20REGIONAL.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2005). Tres miradas a la formación docente. Al Tablero. El periódico de un país que educa y que se educa. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-89943.html
Ministerio de Educación Nacional. (2008). Informes de Ejecución Presupuestal. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-institucionales/Subdireccion-de-Gestion-Financiera/Informes-de-Ejecucion-Presupuestal/176941:2008
Ministerio de Educación Nacional. (2013). Sistema colombiano de formación de educadores y lineamientos de política. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-propertyvalue-48466.html?_noredirect=1
Ministerio de Educación Nacional. (2018). Política de formación a educadores. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-propertyvalue-48472.html?_noredirect=1
Montes, A., Alarcón, A. y Romero, Z. (2019). Enfoque de la evaluación en la Educación Básica y Media en la región Caribe Colombiano. Tendencias y realidades. Revista Espacios, 40(9), http://www.revistaespacios.com/a19v40n09/a19v40n09p03.pdf
Niño, L. y Gama, A. (2014). Las políticas educativas de competencias en la globalización: demandas y desafíos para el currículo y la evaluación. Itinerario Educativa, 28(64), 37-64.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencias y la Cultura - UNESCO. (2008). La igual de derechos. Cuaderno social, 3(7), 19-28.
Pavié, A. (2011). Formación docente: hacia una definición del concepto de competencia profesional docente. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 14(1), 67-80.
Presidencia de la República de Colombia. (1976). Decreto 088, por el cual se reestructura el sistema educativo y se reorganiza el Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-102584.html
Presidencia de la República de Colombia. (1984). Decreto 1002, por el cual se establece el Plan de Estudios Para la Educación Preescolar, Básica (Primaria y Secundaria) y Media Vocacional de la Educación Formal Colombiana. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-103663.html
Presidencia de la República de Colombia. (1987). Decreto 1469, por el cual se reglamenta el artículo 8º del Decreto ley 0088 de 1976 sobre promoción automática para el nivel de educación básica primaria. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-103796.html?_noredirect=1
Pulido Chaves, O. (2017). Política pública y política educativa: una reflexión sobre el contexto. Revista Educación y Ciudad, (33), 13-28. https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n33.2017.1641.
Reimers, F. (1995). Participación ciudadana en reformas de políticas educativas. Pensamiento Educativo, 17. 115-131.
Rico, A. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación docente en la educación superior en Colombia. Sophia, 12(1), 55-70.
Rojas, A. y Castillo, E. (2005). Educar a los otros. Estado políticas educativas y diferencia cultural en Colombia. Editorial Universidad del Cauca.
Tiramonti, G. (1997). Los imperativos de las políticas educativas en los 90. Revista Facultad de Educaciones, 23(1-2), 3-20. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-25551997000100005
Valle, M. (2012). La política supranacional: un nuevo campo de conocimiento para abordar las políticas educativas en un mundo globalizado. Revista Española de Educación Comparada, (20), 109-144.
Valverde, J. y Canastero, L (2013). Programa de Educación con participación de la comunidad. EDUCO.
Vegas, H. (2009). Políticas públicas y gobernanza: Articulación para una gestión pública local autónomo. España: Babel.
Zorrilla, A. (2010). Investigación educativa, políticas públicas y práctica docente. triángulo de geometría desconocida. Reice - Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(2) ,74-92. https://revistas.uam.es/reice/article/view/5361
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Journal Civilizar: Social and Human Sciences