Abstract
La investigación pretende un acercamiento a las formas de decisión del ciudadano bogotano en una contienda electoral local y un agrupamiento en función de aspectos como motivos de voto, atributos del candidato e insumos de la decisión. Se postula que la motivación de los bogotanos está más determinada por influencias ambientales y de mercadeo que por motivos internos, y que los atributos del candidato pesan más en la decisión que las propias plataformas de gobierno. Debido a que la información sobre las distintas alternativas es desigual, el elector decide por el candidato cuya campaña sea más fuerte.
References
Campbell, A. & Converse, P. E., Miller, W. E. & Stokes, D. (1960). The American Voter. Nueva York: Wiley.
Campbell, A. & Converse, P. E., Miller, W. E. & Stokes, D. (1966). Elections and the Political Order. Nueva York: Wiley.
Dalton, R. J. (1996). Citizen politics. Public opinion and political parties in advanced industrial democracies. New Jersey: Chatham House Publishers.
Dlli Carpini, M. & Keeter, S. (1997). What Americans Know about Politics and Why it Matters. New Haven, CT: Yale University.
Downs, A. (1973). Teoría económica de la democracia. Madrid: Aguilar ediciones.
Evans, J. (2003). Voters and voting: An introduction. London: Sage Publications.
Fiorina, M. (1981). Retrospective Voting in American Elections. New Haven, CT: Yale University Press.
French, S. & Zhigang X. (1994). A perspective on recent developments in utility theory. En: S. Ríos (Ed.), Decision Theory and decision analysis: Trends and challenges (pp. 15- 31). Massachusetts: Kluwer Academic Publishers. Hair, J., Anderson, R., Tatham, R. L. y Black, W. C. (1999). Análisis multivariante. Madrid: Prentice Hall.
Hawkins, D., Best, R. J. & Coney, K. A. (2004). Comportamiento del consumidor. Construyendo estrategias de marketing.
México: McGraw Hill.
Johnson, D. E. (2000). Métodos multivariados aplicados al análisis de datos. México: International Thomson Editores.
Lau, R. R.. & Redlawsk, D. (2006). How voters decide. Information processing during election campaigns. New York: Cambridge University Press.
López, C. (2007). Elecciones con resultados agridulces. Recuperado el 27 de septiembre de 2008, de http://www.semana.com/
documents/Doc-1546_20071030.pdf.
Marcus E., G. & Mackuen, M. B. (1993). Anxiety, enthusiasm, and the vote: the emotional underpinnings of learning and involvement
during presidential campaigns. The American Political Science Review, 87 (3), 672-685.
Raiffa, R. (1994). The prescriptive orientation of decision making: A synthesis of decision analysis, behavioral decision making and game theory. En: S. Ríos (Ed.), Decision Theory and decision analysis: Trends and challenges (pp. 3-13). Massachusetts:
Kluwer Academic Publishers.
Cession of rights: Once published, the printing and reproduction rights are from Universidad Sergio Arboleda. It is up to the publisher to allow the reproduction of the article.
CC License: The Journal provides open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research increases global knowledge sharing.
The contents of the journal Civilizar Ciencias Sociales y Humanas are under an international Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivativeWorks 4.0 licence.