Consumer protection system in the framework of a dynamic model of governance
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

How to Cite

Consumer protection system in the framework of a dynamic model of governance. (2018). Civilizar, 18(34), 61-74. https://doi.org/10.22518/usergioa/jour/ccsh/2018.1/a04

Abstract

The right of consumers develops constitutional principles that allow the integration of a structured co-government model based on agents that cooperate for the functioning of the consumer protection system in Colombia. The role played by each of the agents determines the greater or lesser protection in consumer relations. The qualitative analysis of the different levels of functioning of the system related to the sociopolitical interactions between the public control authorities, organized civil society, suppliers of goods and services in market relations and the existence of a sanctioning authority, determines the greater or less protection of consumer rights. The fissures in protection derive from a soft interaction in the operating levels of co-government, which negatively affect the development of consumer relations.

PDF (Spanish)
XML (Spanish)

References

Camou, A. (2001). Los desafíos de la gobernabilidad. México: Editorial Plaza y Valdés.

Constitución Política de Colombia. 1991. Congreso de la República de Colombia.

Decreto 1441 de 1982. Por el cual se regula la organización, el reconocimiento y el régimen de control y vigilancia de las ligas y asociaciones de consumidores y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial No. 36024. Presidencia de la República de Colombia.

Decreto 1009 de 1988. Por el cual se crean y organizan los Consejos Departamentales de Protección al Consumidor y el Consejo Distrital de Protección al Consumidor. Diario Oficial No 38349. Presidencia de la República de Colombia.

Echeverri, V. (2012). Algunos fundamentos para la protección del consumidor. En: Una mirada a la ley 1480 de 2011. Colombia: Cámara de Comercio de Medellín y Tragaluz Editores.

Hernández, I., Rodríguez, M., & Moreno, A. (2004). Mercado vs Estado: un debate inconcluso. Revista economía y desarrollo, 1(3), 39-52.

Kooiman, J. (2003). Gobernar en Gobernanza. En: La gobernanza hoy: diez textos de referencia. Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública, Estudios Goberna.

Ley 1480 de 2011, Por medio de la cual se expide el Estatuto del Consumidor y se dictan otras disposiciones. Diario oficial 48220. Congreso de la República de Colombia.

Organización de las Naciones Unidas. Directrices para protección al Consumidor, Resolución No. 39/248.

Ossa, D. (2010). Protección, garantía y eficacia de los derechos del consumidor en Colombia. Revista Facultad de Derecho y Ciencias Políticas, 112(40), 203-239.

Paniagua, M., & Miranda, L. (2012). La protección de los consumidores y usuarios y la irrupción del derecho de los consumidores. En: Derecho (privado) de los Consumidores. Madrid: Editorial Marcial Pons.

Piris, C. (2000). Evolución de los derechos del consumidor. En Comunicaciones científicas y Tecnológicas. Chaco: Universidad Nacional del Nordeste. Recuperado de http://www.unne.edu.ar/unnevieja/Web/cyt/cyt/2000/1_sociales/s_pdf/s_006.pdf

Sayas, R. (2015). Consumo y Regionalización: El reto de La Desbogotanización de la política pública en Colombia en el marco del nuevo estatuto del consumidor. En Memorias Congreso Asociación Latinoamericana de Ciencia Política (ALACIP). Recuperado de http://files.pucp.edu.pe/sistema-ponencias/wp-content/uploads/2015/01/Regionalizaci%C3%B3n-y-politica-p%C3%BAblica-de-consumo-Sayas-Rafaela-Alacip-2015.pdf.

Villalba. J. (2017). Delimitación y alcance del derecho del consumo en Colombia. En: Estudios de derecho del consumo (Ley 1480 de 2011). Conceptos básicos, garantías, publicidad y cláusulas abusivas (Tomo I). Colombia: Universidad de la Sabana.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.